Dat lucht op!
Een campagne die prille ouders ademruimte geeft

Te Gek!? maakt van het hoofd een zaak en maakt geestelijke gezondheid bespreekbaar in Vlaanderen. Om aandacht te vragen voor de psychische uitdagingen van het prille ouderschap, werkten we samen met Te Gek!? een campagne uit die ademruimte brengt.

Waarom?

It takes a village to raise a child. Toch hebben prille ouders vaak het gevoel dat ze er alleen voor staan, maar het lijkt taboe om daarvoor uit te komen. Te Gek!?, Kind & Gezin en Perinet maakten van het momentum van de Infant Mental Health-week gebruik om een brede publiekscampagne op te zetten, om aan prille ouders duidelijk te maken dat ambivalente gevoelens normaal zijn in het ouderschap en om hen te inspireren om steun te vragen aan hun omgeving.

Creatief concept: laat eens een ballonnetje op!

Na een strategische sessie met het team van Te Gek!? waarin we de doelstellingen van de campagne bepaalden, trokken we ons met een team van creatievelingen en strategen (en een inspirerende amandelcake) terug.

Al snel werd duidelijk dat ballonnen een herkenbaar symbool zijn van de perinatale periode. De boodschappen “It’s a boy / girl” en smileys werden vervangen door vragen naar praktische of emotionele hulp.

De call to action: laat eens een ballonnetje op! Durf aankloppen bij je omgeving. Familie, buren, vrienden, collega’s… kunnen jou zuurstof bieden. Want een luisterend oor of een pot verse soep, #datluchtop!

Opluchtende geboortelijst als alternatief voor materiële hulp

De kans is klein dat prille ouders spontaan op hun buurvrouw afstappen om naar een pot soep te vragen. Ook omgekeerd is er schroom bij buren, vrienden of familie om te vragen of alles wel goed gaat en of ze de prille ouder ergens bij kunnen helpen. Iedereen kent de geboortelijst als een communicatieplatform om materiële hulp, van Maxi-Cosi’s tot geld, te vragen. Ons idee: wat als we die geboortelijst inzetten als speels, eenvoudig middel om de hulp te durven vragen of bieden die er echt toe doet?

Als centraal element in de campagne ontwikkelden we een alternatieve geboortelijst op www.datluchtop.be. Prille ouders kunnen er een lijst met de praktische of emotionele hulp samenstellen waaraan ze écht nood hebben en zo op een laagdrempelige manier steun vragen. Omgekeerd kan ook de omgeving “een ballonnetje oplaten” en steun aanbieden. Een vers brood of een stevige knuffel, het kan de zuurstof zijn die prille ouders nodig hebben.

Geboortelijsten Dat lucht op!
Geboortelijsten Dat lucht op!

Ook de minder luchtige inhoud kreeg een plaats

Over de geestelijke gezondheid van prille ouders valt veel te vertellen. Perinet, het onderzoekscentrum over het onderwerp, heeft heel wat interessante info. Die verwerkten we naar teksten voor de campagnewebsite www.tegek.be/datluchtop. Daar kunnen ouders en omgeving terecht voor betrouwbare informatie rond de perinatale periode: wat kan je als ouder verwachten, hoe kan je zelf steun vragen, waar kan je indien nodig terecht voor (professionele) hulp? Via quotes, getuigenissen en een verhalenwand vertellen ouders over de gemengde gevoelens die ze tijdens hun prille ouderschap hebben ervaren. Ook ambassadeur (en Q-Music DJ) Jolien Roets doet haar verhaal.

Te Gek!? Dat Lucht Op - Ambassadeur Jolien Roets

Een luchtige vertaling naar video en sociale media

Prille ouders en hun omgeving, dat is een brede doelgroep met verschillende call to actions. Om hen allemaal te bereiken en de boodschap duidelijk over te brengen, werkten we een evenwichtig social mediaplan met verschillende posts en call to actions uit, en goten we de belangrijkste informatie in een korte animatievideo.

Een groot netwerk blies leven in de campagne

Te Gek!? en Kind & Gezin deden beroep op hun uitgebreide netwerken van zorgprofessionals en -organisaties. Zowat alle organisaties betrokken bij de perinatale periode sprongen enthousiast mee op de kar, waardoor nagenoeg alle prille ouders in Vlaanderen het komende jaar de campagne te zien krijgen. Van flyers in de Huizen van het Kind, over affiches in de wachtzalen van huisartsen of rechtstreeks via social media.

 

We zetten eveneens in op verspreiding via de pers, en nagenoeg alle media pikten de campagne op. Onder andere Belga, De Standaard, VTM en VRT Nieuws waren aanwezig op het persmoment of maakten een eigen reportage over het onderwerp.